Franšizno razmerje pogosto enačijo s »poslovno poroko«, ki mu sledi poslovno zakonsko življenje med franšizorjem in franšizijem. V njem sta za dolgoročno, trdno, stabilno, neproblematično, uspešno in ne nazadnje tudi za obe strani donosno razmerje enako odgovorna oba. Za uspeh takega razmerja je ključno, da se oba tudi zavedata te odgovornosti. Oba morata pred odločitvijo dobro pretehtati vse prednosti in pomanjkljivosti skupnega razmerja, se zavedati potencialnih nevarnosti in se držati pravil poslovne etike.
Tako kot je pomembno za vas kot franšizija, za katero franšizo oziroma franšizorja se odločite, je pomembno tudi za franšizorja, da bo izbral pravega franšizija.
Nekateri franšizorji se tega zavedajo, zato ne iščejo pri franšizijih najprej oziroma zgolj kapitala, ampak predvsem določene osebnostne lastnosti, ali pa lokacijo. Tako kot morate vi temeljito preveriti vse značilnosti franšizorjevega posla in koncepta, mora torej tudi franšizor preučiti vas kot osebnost, saj se skupaj podajata v zahtevno razmerje, od katerega sta odvisna oba. Previdnost je tako nujna na obeh straneh.
Za nakup franšize potrebujete vrsto informacij, preden se odločite za podpis franšiznega sporazuma. Za ta namen franšizna združenja ali pa področna zakonodaja zahtevajo objavo določenih informacij v posebni brošuri, druge informacije pa vam morajo biti dostopne.
Najprej je pomembno, da pridobite čim več informacij o prihodnjem oziroma potencialnem partnerju, njegovem poslovnem konceptu, ugledu na trgu, zaupanju v njegovo blagovno znamko ipd. Ko se na osnovi pridobljenih informacij prepričate, da vam je zgodba lahko zanimiva, sledi naslednji korak, neposredni stik s franšizorjem. Nikakor si ne privoščite, da pred tem sestankom ne veste nič ali skoraj nič.
Uvodni pogovor s prihodnjim partnerjem mora biti zelo konkreten in odgovoriti vsaj na naslednja osnovna vprašanja:
- Kako dolgo že obstaja podjetje franšizodajalca?
- Koliko franšizojemalcev je že sklenilo franšizne pogodbe? Koliko franšiz že deluje in še posebej, kako delujejo? Ali lahko pred podpisom franšizne pogodbe obiščete enega izmed franšizijev in osebno spoznate njihove izkušnje?
- Kako je potekalo uvajalno in preizkusno obdobje pilotne oziroma prve franšize?
- Ali obstaja ozemeljska zaščita za določeno območje? Ali imate ekskluzivno pravico oziroma kakšne so omejitve?
- V čem so konkurenčne prednosti poslovnega koncepta?
- Ali je blagovna znamka uradno zaščitena?
- Ali obstaja franšizni priročnik?
- Za kolikšen čas se sklepa franšizna pogodba?
- Kakšni so začetni (pristopnina – in kaj točno vključuje) in tekoči stroški? Kolikšna je naložba ob zagonu in kakšne so tekoče naložbe?
- Kakšen je sistem usposabljanja pred in po podpisu franšizne pogodbe?
- Ali je franšizodajalec član nacionalnega franšiznega združenja?
- Ali je naložba deljena, ali jo mora 100-odstotno nositi franšizojemalec?
Poleg odgovorov na ta vprašanja pa je seveda izredno pomembno tudi razmisliti o naslednjih vidikih:
* Kako se lahko vi kot prihodnji franšizojemalec identificirate s poslovno filozofijo, vizijo in poslanstvom franšiznega podjetja.
* Ali boste lahko uresničevali obljubo, ki jo podaja blagovna znamka.
* Ali so vam njene vrednote blizu itd.
Poleg bolj splošnih vprašanj so potrebna še operativna vprašanja:
- Kakšen je trg, obstojnost trga, potencialnost segmenta, konkurenca?
- Kaj je posebna vrednost franšiznega poslovanja? V čem je edinstven, unikaten, kako ga je mogoče oziroma ni mogoče posnemati?
- Kakšne vrste dejavnosti opravlja franšizor? Kolikšen del njegove poslovne dejavnosti je franšizing? Kako je organizirano podjetje, ki upravlja s franšiznim sistemom? Kakšna je usposobljenost ljudi v centrali?
- Koliko franšiz že deluje? V kakšnih odnosih je s franšiziji? Ali obstajajo kakšni spori? Koliko ima lastnih in koliko franšiznih enot? Naslovi drugih jemalcev franšiz. Kakšni so uspehi, neuspehi posameznih enot?
- Kakšno je finančno poslovanje franšizorja, dobičkonosnost, podkapitaliziranost, zadolženost, izgube, hitrost rasti, finančne projekcije, itd.
- Natančen opis izdelka oziroma storitve (osnovne in spremljevalne).
- Kakšna je strategija podjetja, načrti poslovanja, širjenja, rasti, preoblikovanja, vstopa v nove segmente?
- Podrobnosti glede višine in načina plačevanja pristopnine, deležev od prometa, kreditiranja? kolikšne so potrebne naložbe v prostore, opremo, zaloge, delovanje?
- Kako poteka usposabljanje franšizija in njegovih zaposlenih na različnih področjih in kdo jih plača?
- Kakšna je poslovna in pravna zgodovina franšizorja, vrednost njegovega imena in blagovne znamke?
- Ali obstajajo kazenski ali civilni postopki, v katere je bil ali je vpleten sistem ali njegovi izvršni menedžerji in drugi?
- Obveznost kupovanja blaga in/ali storitev, ki so potrebni za delovanje franšize od franšizorja.
- Kako je z lastništvom prostorov, kjer bo franšizij posloval?
- Ali obstaja brošura o franšiznem sistemu in kaj vsebuje?
- Kako poteka nadzor franšizorja, v kakšni obliki, kako pogosto itd?
- Kako poteka razvoj produkta? Koliko se vlaga v razvoj?
- Kako je organiziran marketing? Kdo in koliko plačuje za izdelavo marketinških raziskav, promocijo, oglaševanje, itd.?
Eno so informacije, ki jih pridobite v pogovoru s franšizorjem, drugo pa so podatki, ki jih je potrebno pridobiti tudi s trga, da si lahko ustvarite res verodostojno sliko o pravilnosti odločitve.
Podjetniki, ki pristopajo k franšiznim sporazumom, imajo o samem franšiznem sistemu pogosto pomanjkljiva znanja, poleg tega pa se prepogosto ne zavedajo pomena pomoči ne zgolj pravnika, temveč tudi franšiznega strokovnjaka. Vse preveč je primerov, kjer franšiziji pri podpisu franšizne pogodbe niso bili dovolj pozorni na določena pogodbena določila, zato pogosto prihaja do neizhodnih situacij ali pa celo neuspelih poslov.
Posvetovanje vam lahko bistveno pripomore:
- da se boste bolje seznanili z osnovami franšiznega poslovanja
- da boste ocenili, ali je franšizna ideja prava podjetniška pot za vas
- da boste izvedeli vse o »drobnem« tisku franšiznih ponudb
- da boste izvedeli več informacij o franšizi ali franšizah, ki vas zanimajo
- da se izognete (pre)pogostim napakam in na način kako vstopiti v dolgoročno uspešno zgodbo, ki bo postala način vašega življenja.
Vljudno vas vabimo, da nas kontaktirate na info@franadia.si oziroma na telefonsko številko +386 1 564 23 06 (ga. Edita Bečić) ali izpolnite spodnji obrazec: