Prednosti franšize pred lastno poslovno idejo
Razmišljate o tem, da bi stopili na pot podjetništva? Morda pa ste v fazi, da želite vašo odločitev, da se podate na samostojno poslovno pot, odložiti za nedoločen čas zaradi trenutno negotove finančne in gospodarske situacije.
Na tem mestu velja poudariti, da je ugodna gospodarska in pravna klima zagotovo pogoj za gospodarsko rast, a gospodarski ciklusi v preteklosti dokazujejo, da so utečeni franšizni sistemi uspešneje preživeli čase recesije. Pridruženi mali podjetniki, ki so poslujejo v okviru franšiznega sistema, so precej varnejši pred propadom, kot če bi bili sami.
5 ključnih razlogov, ki govorijo v prid nakupu franšize pred razvojem lastne poslovne ideje:
- S franšizo kupujete že vzpostavljeno poslovno formulo. S tem vstopate v uspešen, dodelan in preverjen poslovni sistem, ki ga je franšizor razvil in preveril najprej skozi svoje poslovanje, dokazal, da deluje, da je torej uspešen in ponovljiv. To seveda še ni samo po sebi garancija za uspeh, vsekakor pa pomeni, da je tveganje neprimerno manjše, kot vstopiti z novim produktom na trg, ki ga morate šele razviti.
- Razvoj produkta in upravljanje je že vzpostavljeno. Produkt ima že uveljavljeno (in registrirano) blagovno znamko, utečene distribucijske kanale, nabavo, prepoznavno trženjsko komuniciranje in nenazadnje vzpostavljeno zaupanje kupcev. To so prav tiste strateške aktivnosti, ki zahtevajo največ znanja, časa in kapitala. Ker je celoten sistem že razvit, se lahko v celoti posvetite operativnemu poslovanju in aktivnostim za povečanje prodaje.
- Celotna podporna mreža je vzpostavljena, kar pomeni, da vam je zagotovljena celotna tehnična podpora in celoten know-how, ki ga je franšizor razvijal dolga leta. Po uvodnem tehničnem in strokovnem usposabljanju, s katerim vam je franšizor predal celotno znanje in razvil vaše kompetence za samostojno poslovanje, je pomoč franšizorja ves čas na razpolago. Franšizor vam ob zagonu praviloma nudi 24-urno pomoč, po vzpostavitvi stabilnega poslovanja pa vam je na voljo v opredeljenem času. To ponovno pomeni, da imate več časa, da se osredotočite, da bo posel tekoč in uspešen.
- S članstvom v franšiznem sistemu oziroma v uveljavljenem poslovnem sistemu imate več možnosti za pridobitev financiranja, saj to bankam pomeni večjo garancijo za varnost in uspešnost poslovanja. Poleg tega vam bo tudi franšizor pomagal na način, da bo oblikoval stimulativno višino začetne pristopnine (in kasnejših tantiemov), ki vam bo omogočila vstop v posel, pokrivanje operativnih stroškov iz poslovanja in ob tem tudi določeno stopnjo donosa.
- Praksa in statistika dokazuje, da je faktor uspeha pri franšiznem podjetju veliko višji kot pri nefranšiznem majhnem podjetju. Raziskave so pokazale, da v prvem letu poslovanja propade več kot 60 % nefranšiznih podjetij, pri franšiznih je takšnih podjetij le 40 %. Tako v desetih letih od ustanovitve propade kar 90 % samostojnih podjetij, med franšiznimi pa je takšnih le 10 %.
V franšizingu gre za pomembno odločitev, ki jo je predvsem potrebno dobro pretehtati. V Franadrii vam pri tem lahko pomagamo – na eni strani oceniti, ali je to prava odločitev za vas, na drugi pa tudi pomagati poiskati najbolj ustrezno franšizno idejo, v kateri se boste našli in s katero boste razvili uspešen posel.
Slabosti oziroma pomanjkljivosti franšiznega modela za franšizija
Odločitev o sodelovanju v določenem franšiznem modelu je za bodočega podjetnika strateška in življenjska odločitev, zato je pomembno, da odločitev sprejme pretehtano in argumentirano. Potencialnemu franšizorju je potrebno zastaviti vrsto vprašanj, še prej pa se zavedati omejitev oziroma pomanjkljivosti tega koncepta.
Glavne pomanjkljivosti franšizinga za franšizija so:
- Franšiziji so kljub pravni samostojnosti podvrženi relativno ostremu nadzoru franšizorja, ki pa je odvisen od vrste franšiznega razmerja. Kot potencialni franšizij se morate vprašati, ali vam lahko takšen nadzor predstavlja probleme, v konkretnem pogovoru s franšizorjem pa je ključno, da natančno opredelite, v kakšni obliki poteka ta nadzor.
- Ker franšizor skrbi za razvoj produkta, njegovo nadgradnjo, spremljanje trendov in novosti, je franšizij na tem področju slabše usposobljen in v primeru prekinitve pogodbe se na trgu težje znajde sam.
- Posamezen franšizij lahko na trgu zelo dobro posluje, ima dober promet in ugled, a kljub temu ni odvisen samo od sebe. Je namreč del sistema in v primeru, da se v celotnem sistemu zalomi nekomu drugemu (ki na ta način zamaje zaupanje potrošnikov v blagovno znamko), to vpliva tudi na njega. Gre za neke vrste verižno povezanost, ki je tako močna, kot je močen njen najšibkejši člen. Seveda je to tudi odvisno od vrste posla.
- Franšizij kot samostojen podjetnik ni lastnik blagovne znamke, ampak jo lahko uporablja le v obdobju trajanja franšizne pogodbe in to pravico po prenehanju pogodbe izgubi. Pogosto je po preteku tudi omejen s konkurenčno klavzulo delovanja v istem segmentu na istem trgu.
- V določenih primeri franšizorji, ki se ne zavedajo, da je njihov uspeh odvisen prav od vsakega franšizija, franšizijem prepuščajo manj privlačne lokacije oziroma trge ali pa se za franšizni model odločijo kot izhod iz finančne krize podjetja.
- Največja pomanjkljivost (ali raje nevarnost) franšiznega modela za franšizija je slabo pripravljen franšizni model – franšizij pogosto šele po podpisu pogodbe ugotovi, da ne dobiva dogovorjene pomoči oziroma, da je v sistemu preveč lukenj, ki mu onemogočajo uspešno poslovanje.
Večini pomanjkljivosti se da v veliki meri izogniti, če se jih zavedate in v predpogodbenih odnosih vse natančno in ustrezno dogovorite.
Kaj vam franšizni sistem prinaša?
Kakšno pomoč lahko kot franšizij pričakujete od franšizorja?
- Izbira lokacije - Na osnovi opredeljenih smernic, ki jih poda franšizor v odvisnosti od narave posla, lahko praviloma vedno pričakujete pomoč pri izbiri tako makro kot tudi same mikro lokacije vaše poslovne enote, vključno s kompetentno oceno, ali bo lokacija v smislu pozicije, dostopnosti in ugleda res ustrezna. Pogosto je vključeno tudi brezplačno svetovanje pri opremljanju centra (tehnična navodila za opremo centra), po opredeljenih ambientalnih in opremnih standardih (če jih ima franšizor opredeljene).
- Operacijski priročnik – To je ena izmed osnovnih zahtev za začetek franšizinga ter postulatov Evropskega franšiznega kodeksa, ki ga je sprejela tudi Sekcija slovenskih franšiznih družb. Predstavlja osnovni pripomoček za delovanje franšizija, hkrati pa tudi franšizorjev pripomoček za usposabljanje franšizijev. V njem vam franšizor preda celotno strateško in natančno razdelano operativno znanje, vključno z jasno opredeljenimi delovnimi procesi in postopki ter vsemi oblikovanimi dokumenti, ki vam omogočajo hiter in preprost zagon vašega poslovanja.
- Pomoč pri raznih pravno-formalnih postopkih in pri pridobivanju različnih dovoljenj, tako v povezavi z ustanovitvijo samega podjetja kot tudi pridobivanjem dovoljenja za opravljanje dejavnosti, postopki v povezavi z pripravo in odpiranjem poslovnega prostora itd.
- Usposabljanje franšizija – Franšizor je kot eno najosnovnejših dolžnosti obvezan v okviru prenosa poslovnega koncepta na vas izvesti usposabljanje vas kot franšizija (oziroma vaše ekipe), v vnaprej dogovorjeni obliki in dolžini. V dobro delujočih sistemih je ponavadi natančno opredeljeno, vključeno pa je tudi kasnejše usposabljanje (brezplačno ali v plačani obliki), s katerim franšizor zagotavlja potreben razvoj in nadgradnjo produkta.
- Dobava opreme – Običajno je s ciljem, da se zagotovi prepoznavna linija poslovnih enot, vključena tudi dobava opreme in svetovanje pri opremljanju prostora.
- Trženjske aktivnosti – Franšizor je odgovoren za trženjsko komuniciranje na krovni ravni (tako imenovano »pull trženjsko komuniciranje«), s katerim zagotavlja prepoznavnost in prisotnost blagovne znamke na nacionalnem nivoju. Vi kot franšizij pa ste odgovorni za prisotnost na lokalnem trgu, s poudarkom na akcijah pospeševanja prodaje ((ki pripomorejo k polnjenju vaše enote). Tako kot franšizor s krovno promocijo povečuje prepoznavnost znamke tudi na lokalnem nivoju, tudi vi gradite njegov ugled skozi lokalno prisotnost. Gre za hkratni pristop od zgoraj navzdol in spodaj navzgor.
- Standardizirane računovodske storitve (vedno pogosteje).
- Obiski po dogovoru in potrebi (vedno).
- Dobava potrošnega materiala (po dogovoru).
- Pravna pomoč (vedno).
- Finančno svetovanje in drugo.
Potencialnim franšizijem svetujemo, da se prepričajo o obstoju vsake od gornjih oziroma tudi morebitnih drugih oblikah pomoči, ki jih lahko dobijo od franšizorja in o tem, pod kakšnimi pogoji jih lahko dobijo. Čim več takih storitev nudi franšizor, tem bolj upravičen je, da franšizijem zaračuna poleg pristopnine tudi t.i. periodično plačilo za managerske in druge storitve, ali pa, da jih obračuna vsako posebej.
Posvetovanje vam lahko bistveno pripomore:
- da se boste bolje seznanili z osnovami franšiznega poslovanja
- da boste ocenili, ali je franšizna ideja prava podjetniška pot za vas
- da boste izvedeli vse o »drobnem« tisku franšiznih ponudb
- da boste izvedeli več informacij o franšizi ali franšizah, ki vas zanimajo
- da se izognete (pre)pogostim napakam in na način kako vstopiti v dolgoročno uspešno zgodbo, ki bo postala način vašega življenja.
Vljudno vas vabimo, da nas kontaktirate na info@franadia.si oziroma na telefonsko številko +386 1 564 23 06 (ga. Edita Bečić) ali izpolnite spodnji obrazec: