Predgovor
Evropski kodeks etike za franšizing je bil sprejet Slovenski kodeks etike za franšizing. |
1. OPREDELITEV FRANŠIZINGA
Franšizing je sistem trženja blaga in/ali storitev in/ali tehnologije, ki temelji na tesnem in stalnem sodelovanju med pravno in financno locenimi in samostojnimi podjetji, franšizorjem in posameznimi franšiziji. Pri tem franšizor daje posameznim franšizijem pravico, obenem pa nalaga dolžnost, da poslujejo v skladu s franšizorjevim konceptom.
Ta pravica in dolžnost pooblašca vsakega franšizija in ga hkrati zavezuje, da uporablja franšizorjevo trgovsko ime in/ali trgovsko znamko in/ali storitveno znamko, knowhow, poslovne in tehnicne metode, sistem postopkov in druge pravice, ki izhajajo iz intelektualne lastnine. Franšizor pa jim pri tem zagotavlja stalno poslovno in tehnicno pomoc, na nacin in za cas, kot ju doloca franšizna pogodba in ki sta jo s tem namenom sklenila franšizor in franšizij.
Know-how obsega celoto vseh nepatentiranih prakticnih informacij, ki izhajajo iz “poslovna skrivnost" pomeni, da know-how v celoti ali pa v njegovi podrobni strukturi in zbiru vseh sestavnih delov ni splošno znan in lahko dostopen; vendar to ne pomeni, da so posamezni sestavni deli tega know-how-a popolnoma neznani ali nedostopni izven franšizorjevega sistema;
“poglavitnega pomena” pomeni, da know-how vsebuje informacije, ki so “posebej prepoznavno” pomeni, da mora know-how biti opisan dovolj natancno, da je mogoce preveriti, ce izpolnjuje kriterije poslovne skrivnosti in poglavitnega pomena; opis know-how-a lahko vsebuje franšizna pogodba, nek poseben dokument ali pa mora biti zabeležen v neki drugi ustrezni obliki. |
2. VODILNA NAČELA
2.1 Franšizor je ustanovitelj franšizne mreže.
V mreži so poleg franšizorja tudi franšiziji. Franšizor je tudi varuh svoje franšizne
mreže skozi daljše casovno obdobje.
2.2 Obveznosti franšizorja:
· Franšizor mora, preden pricne s poslovanjem preko franšizne mreže, preizkusiti svoj koncept na vsaj eni testni enoti. Preizkušati ga mora zadosti dolgo, da ugotovi
njegovo uspešnost.;
· franšizor mora biti lastnik trgovskega imena ali trgovske znamke franšizne mreže, ali pa imeti pravico do uporabe enega ali drugega ali pa nekega drugega razlocevalnega znaka njegove mreže;
· vsakemu franšiziju mora omogociti zacetno usposabljanje in stalno tehnicno ali pa
ter managersko podporo preko celotnega obdobja za katerega je sklenil franšizno
pogodbo.
2.3 Obveznosti posameznega franšizija
· Vsak franšizij se bo po svojih najboljših moceh posvetil rasti svojega franšiznega
podjetja ter negovanju skupne pripadnosti / identitete in ugleda franšizne mreže;
· franšizorju bo zagotavljal preverljive podatke o lastnem poslovanju in mu tako
pomagal ugotavljati financne in druge rezultate poslovanja, ki jih franšizor potrebuje
za ucinkovito vodenje mreže. Franšizorju ali pa njegovim zastopnikom bo na njihovo zahtevo v ustreznem casu omogocil dostop do posameznih poslovnih prostorov in vpogled v poslovno dokumentacijo;
· niti v casu veljavnosti pogodbe niti po njenem prenehanju tretji strani ne bo razkril
know-howa, ki mu ga je posredoval franšizor.
2.4 Stalne medsebojne obveznosti obeh strani
· Obe strani bosta korektno poslovali druga z drugo. Franšizor bo pisno opozoril
posameznega franšizija, ki je prekršil franšizno pogodbo. Ce bo to potrebno pa bo
tudi dolocil ustreznen rok, v katerem naj bi franšizij popravil napako;
· Obe strani bosta reševali medsebojne nesporazume, pritožbe in razhajanja v stališcih v dobri nameri in zaupanju v procesu korektnega in neposrednega sporazumevanja in pogajanj.
3. REKRUTIRANJE IN RAZPISI PROSTIH MEST ZA FRANŠIZIJE TER NJIHOVO INFORMIRANJE
3.1 Razpisi prostih mest za posamezne franšizije bodo jasni in brez dvoumnih in
zavajujočih podatkov.
3.2 Katerokoli gradivo, ki napoveduje možne rezultate, zneske in zaslužke, ki naj bi jih pričakoval posamezni franšizij, če bi se pridružil njegovi mreži, in ga franšizor
publicira zato, da z njim pritegne bodoče franšizije, bo objektivno in ne bo
zavajujoče.
3.3 Da bi omogočili potencialnim franšizijem podpisovanje zavezujočih dokumentov ob popolni obveščenosti o posledicah, ki iz podpisanega dokumenta izhajajo, bo vsak franšizij prejel kopijo pričujočega kodeksa etike. Franšizor mu bo tudi omogocil pravočasen vpogled v popolne in točne informacije, ki zadevajo
franšizni odnos in sicer preden bo prišlo do izvrševanje zavezujočih dokumentov.
3.4 Kadar franšizor zahteva od franšizija tudi podpis pred-pogodbe, mora spoštovati naslednja načela:
· preden potencialni franšizij podpiše kakršnokoli pred-pogodbo, mu mora
franšizor posredovati pisno informacijo o njenem namenu in o kateremkoli
razlogu, zaradi katerega bi moral franšizorju vnaprej kriti stroške iz
predpogodbenega razdobja in v povezavi s predpogodbenim razdobjem. Če
franšizor in franšizij podpišeta in začneta izvajati franšizno pogodbo, mora
franšizor franšiziju povrniti njegovo predplačilo povezano s pred-pogodbo, ali
pa mu mora znesek predplačila odšteti od pristopnine, če ta obstoja
· predpogodba opredeljuje trajanje obdobja za katerega jo obe strani podpišeta in
določa tudi razloge za njeno prekinitev
· franšizor lahko vnese v pogodbene dokumente tudi določila, ki ščitijo njegovo
konkurenčnost in/ali pa poslovne skrivnosti, da tako zaščiti svoj know-how in
lastno identiteto.
5. ZBOR POSAMEZNIH FRANŠIZIJEV
Potem, ko je opravil podrobno analizo lastnosti kandidatov naj franšizor izbere in
sprejme kot posamezne franšizije samo tiste posameznike, za katere najde podatke, da posedujejo ustrezne osnovne veščine, izobrazbo, osebnostne vrline in finančne vire za opravljanje franšizne dejavnosti.
6. FRANŠIZNA POGODBA
5.1 Franšizna pogodba se bo skladala z zakonodajo države, v kateri sta jo obe strani sklenili, z zakonodajo Evropske skupnosti in s tem etičnim kodeksom ter z drugimi ustreznimi pravnimi določili zadevne države.
5.2 Franšizna pogodba bo odražala interese članov franšizne mreže pri varovanju franšizorjevih pravic, ki izhajajo iz intelektualne lastnine in pri ohranjanju skupne pripadnosti / identitete in ugleda mreže. Vse pogodbe in vse pogodbene ukrepe, ki urejajo odnos med franšizorjem in franšizijem bo zapisal ali pa prevedel v uradni jezik dežele v kateri bo deloval posamezni franšizij, zapriseženi sodni tolmač,
franšizij pa bo takoj prejel podpisano pogodbo.
5.3 Franšizna pogodba bo nedvoumno določila obveznosti in odgovornosti vsake od strani, ki jih zadeva in vse druge materialne pogoje tega odnosa.
5.4 Osnovni pogoji, ki naj jih vsebuje franšizna pogodba:
· pravice, ki jih daje franšizorju;
· pravice, ki jih daje posameznemu franšiziju;
· blago in storitve, ki jih bo franšizor nudil posameznemu franšiziju;
· obveznosti franšizorja;
· obveznosti posameznega franšizija;
· placilni pogoji za posameznega franšizija;
· trajanje pogodbe, ki mora omogociti posameznemu franšiziju, da se mu
povrnejo sredstva, ki jih je na zacetku vložil, pač glede na dolocen tip
franšize;
· osnova za kakršnokoli obnovitev oz. podaljšanje pogodbe;
· pogoji pod katerimi posamezen franšizij lahko proda ali prenese franšizno
podjetje in s tem povezane franšizorjeve predkupne pravice;
· pogoji pod katerimi posamezni franšizij lahko uporablja franšizorjeve
razlikovalne znake kot so trgovsko ime, trgovsko znamko, storitveno
znamko, označbe za posamezno franšizno enoto, logotip, ali kakšno drugo
razločevalno obliko prepoznavanja;
· franšizorjeva pravica, da prilagodi franšizni sistem z novimi ali spremenjenimi metodami;
· določbe, ki so povezane s prenehanjem pogodbe;
· določbe za pravočasno predajo kakršnekoli materialne ali nematerialne
franšizorjeve lastnine franšizorju ali nekemu drugemu lastniku takoj po
prenehanju veljavnosti pogodbe.
7. KODEKS ETIKE IN SISTEM MASTER (KROVNE) FRANŠIZE
Evropski kodeks etike za franšizing bo veljal za opredeljevanje odnosov med
franšizorjem in njegovimi posameznimi franšiziji in enako med master/krovnim
franšizijem in njegovimi posameznimi franšiziji. Ne bo pa veljal za opredeljevanje
odnsov med franšizorjem in krovnimi franšiziji.
Posvetovanje vam lahko bistveno pripomore:
- da boste lahko bolj jasno ocenili prednosti in potenciale franšiznega sistema,
- da boste ocenili, ali je vaš posel primeren za franšizing,
- da se boste zavedali, kaj je potrebno za vzpostavitev trdnega, odlično delujočega in s tem uspešnega franšiznega sistema,
- da se izognete (pre)pogostim napakam.
Vljudno vas vabimo, da nas kontaktirate na info@franadria.si oziroma na telefonske številke: +386 1 564 23 06 ali +386 41 726 564 (Dušan Žerak) ali izpolnite spodnji obrazec: