Dve ključni vprašanji
Prvi korak, ki ga morate kot podjetnik, ki razmišlja o franšizingu narediti je, da poglobljeno presodite dvoje:
1. ali je vaše podjetje primerno za franšizni sistem
2. ali ste sami pripravljeni na ta korak
Vsekakor ne gre za stvar trenutnega navdiha, ampak predvsem temeljitega premisleka.
V trenutku, ko se odločite, da boste rasli s pomočjo franšizinga, morate na svoje podjetje gledati popolnoma drugače. Pred seboj morate imeti veliko širšo sliko, saj zdaj tudi vaše podjetje postane vaš prodajni proizvod ter hkrati vstopate v popolnoma novo strukturo konkurence.
Lahko bi rekli, da zdaj vodite pravzaprav dva posla. Eden je vaš glavni posel, drugi pa je prodaja franšize oziroma širitev vašega poslovnega koncepta.
Oblika franšiznega poslovnega modela v Sloveniji je še v veliki meri nepravilno ali celo napačno razumljena. Posledično nastane in kmalu tudi propade kar nekaj sistemov oziroma posameznih franšiz ter se oblikuje veliko nepopolnih franšiznih sistemov. Zato je še toliko pomembneje, da se pri tem posvetujete s strokovnjaki na tem področju. Tako se lahko v celoti izognete številnim pastem in pogostim napakam na tej poti, predvsem pa zastavite pravo osnovo franšiznega sistema, ki je ključ do dolgoročnega uspeha, tako za vas kot franšizorja kot tudi za franšizije.
Vsak posel ali podjetnik ni primeren za franšizni sistem, prav tako franšizing nikakor ni poslovna pot, ki bi čudežno prinesla uspeh ne glede na to, ali franšizor in franšizij upoštevata opredeljena pravila in poslovno etiko.
Dva ključna pogoja
Raznovrstnost podjetij, ki se poslužujejo franšiznega sistema je izredno široko. Medtem ko so najočitnejši primeri modne prodajalne in restavracije s hitro prehrano, obstaja še veliko število storitvenih konceptov, ki prav tako ponujajo franšize (nepremičninske agencije, izobraževalne ustanove, avtomobilski saloni, lepotni saloni in potovalne agencije).
Franšizor mora pred postavitvijo franšizne mreže imeti:
1. Uveljavljen poslovni koncept oziroma mora že uspešno poslovati znotraj poslovnega koncepta v ustreznem časovnem obdobju, v vsaj eni pilotni enoti. Glavna prednost, ki privlači perspektivne bodoče franšizije je, da jim franšizni sistem zagotavlja dostop do uveljavljenega poslovnega modela, ki je bil predhodno preizkušen in optimiziran s strani franšizorja. Če vstopate na franšizni trg s poslovno idejo, ki še ni preživela leta poslovanja na trgu in ni dosegla zadovoljivih finančnih rezultatov, bodoči franšizij ne bo motiviran, da vstopi v sistem. Vaša pilotno poslovanje mora demonstrirati uspešno zagonsko strategijo, standarde za rast in razvoj, kvalitetne in dodelane poslovne sisteme in procese in zagotavljati pozitivni denarni tok.
2. Zaščiteno intelektualna lastnino, kar pomeni, da mora biti lastnik ali imeti pravne pravice za uporabo blagovne znamke, imena ali drugih razlikovalnih identifikacij. Identiteta blagovne znamke vašega podjetja in korporacijska podoba morata biti zaščitena, da bi imela kakršnokoli vrednost v franšiznem paketu, ki ga prejme franšizij. Ko se vaša poslovna mreža širi, hkrati gradite tudi kredibilnost blagovne znamke in naklonjenost v očeh obstoječih in potencialnih kupcev, raste pa tudi pomen zaščite blagovne znamke, saj bodo lokalni konkurenti zelo verjetno poskušali slediti vašim franšizijem.
Dodatni pogoji za vstop posla v franšizni sistem
1. Edinstvenost (inovativnost v poslovnih procesih, politiki poslovanja, načinih trženja, prodaje …itd)
2. Donosnost (najprej mora poslovni koncept, iz katerega želite razviti franšizo, prinašati dobiček vam kot podjetniku)
3. Sistematičnost (natančno razdelan ter učinkovit priročnik, da se lahko v sklopu izobraževanj čim laže prenese naprej na franšizije)
4. Prenosljivost (omogočati mora, da razmeroma preprosto prenese celotno znanje in izkušnje na franšizije v razumnem roku)
5. Finančna dostopnost (če je franšiza zelo draga, si jo lahko privošči zelo majhna skupina ljudi, zato moramo na franšizo gledati bolj z vidika varnega, a manjšega zaslužka)
Značilnosti posla, primernega za franšizni sistem
1. Franšiza mora ponujati pravo poslovno priložnost za nove podjetnike – biti mora edinstvena na svojem področju. Franšiza, ki želi biti uspešna, mora pritegniti pozornost in domišljijo potencialnih odjemalcev, saj se take franšize precej laže prodajajo.
2. Franšiza mora biti verodostojna – ponujati mora preizkušen poslovni model, torej posel, ki se je že dokazal na trgu. Franšizor bi moral voditi posel dobičkonosno vsaj 12 do 18 mesecev in dokazati, da poslovni sistem lahko deluje tudi za nekoga drugega.
3. Posel, ki ga franšiza ponuja, mora biti preprost, enostaven oziroma takšen, da se ga lahko franšizij razmeroma hitro nauči (v treh mesecih ali še prej).
4. Posel mora biti ponovljiv – zasnovan tako, da ga lahko ponovijo številni ljudje na različnih lokacijah.
5. Franšizor mora biti lastnik trgovskega imena ali blagovne znamke franšizne mreže, ali imeti pravico do uporabe enega ali drugega razločevalnega znaka njegove mreže.
6. Franšiza mora zagotoviti primeren zaslužek – biti mora finančno varna naložba, ustvarjati mora dobiček. Dobičkonosnost posla mora biti takšna, da lahko franšizijem ob plačevanju mesečne franšizne obveznosti še vedno ostane dovolj za ustvarjanje dobička. Pri tem ne smemo pozabiti, da morajo franšiziji precej investirati v zagon franšizne enote. Meje zaslužkov morajo biti vgrajene v koncept tako, da so dovolj visoke, da bo vsak sodelujoč franšizij, ki se pridruži sistemu, lahko tudi sam ustvaril dober prihodek, s katerim bo poplačal začetno investicijo in poleg tega še ustvaril dobiček.
7. Tržni potencial tudi v prihodnosti – ključno je, da bo po vaših izdelkih ali storitvah povpraševanje obstajalo tudi v prihodnosti. Če se segmentu, v katerem delujete, napovedujejo visoke stopnje rasti tržnega potenciala, toliko bolje.
8. Franšiza mora biti zastavljena tako, da lahko deluje neodvisno od znanja enega človeka – če vaš posel temelji le na vaših lastnih znanjih, potem ga bo težko razviti v franšizo. Uspešni franšizorji imajo za vsak del delovnega procesa priročnike s povsem jasno opredeljenimi standardi in opisi postopkov.
9. Franšizing ne sme biti potencialna rešitev za podjetje v krizi – ključno za začetek razvoja franšizing sistema je dobro poslovanje podjetja. Franšizor mora imeti potrebne vire za uspešno upravljanje franšize (zaposleni, finance, poslovni prostori in drugo), da lahko zgradi mrežo in ponuja stalno podporo.
10. Uspešen franšizor potrebuje veliko potrpljenja, prilagodljivosti, ključne pa so vse odlike, znanja in sposobnosti, potrebne za upravljanje večjega posla (predanost, zagnanost, odločnost, pripravljenost za trdo delo, sposobnost vodenja, motiviranja in podobno).
Posvetovanje vam lahko bistveno pripomore:
- da boste lahko bolj jasno ocenili prednosti in potenciale franšiznega sistema,
- da boste ocenili, ali je vaš posel primeren za franšizing,
- da se boste zavedali, kaj je potrebno za vzpostavitev trdnega, odlično delujočega in s tem uspešnega franšiznega sistema,
- da se izognete (pre)pogostim napakam.
Vljudno vas vabimo, da nas kontaktirate na info@franadria.si oziroma na telefonske številke: +386 1 564 23 06 ali +386 41 726 564 (Dušan Žerak) ali izpolnite spodnji obrazec: