Pogoste težave, s katerimi se v franšiznem sistemu spopadajo franšizorji ali franšiziji.
Vzpostavitev natančno dodelanega in trdnega franšiznega sistema je ključ tako za kratkoročni, še bolj za dolgoročni uspeh. V zadnjih letih je tudi v Sloveniji prenehalo s franšizno dejavnostjo kar nekaj domačih in tujih franšiz, pogosto zaradi spodaj navedenih napak (ki so lahko na strani franšizorja ali franšizija).
Ne pozabimo, da je franšizni sistem zelo primerljiv s poroko, še posebej pa partnerskih razmerjem, ki sledi poroki. Za dolgoročen uspeh razmerja je ključno odgovorno ravnanje in angažirano sodelovanje obeh strani, tako v predporočnem času (v času poslovnega dogovarjanja za sodelovnaje v obliki franšiznega modela), v času poroke (oziroma vstopa v franšizno razmerje) kot tudi po poroki (torej razmerju, v katerega zagotovo vstopajo obe strani s ciljem dolgoročnega in uspešnega sodelovanja).
V franšiznem sistemu se tako lahko pojavijo neskladja, nepredvidene situacije ali dejavniki, ki zavirajo uspešno sodelovanje, pripeljejo do nesporazumov, manjši storilnosti in s tem manjši rasti podjetja na trgu. Problemi se lahko pojavijo tako na strani franšizorja kot na strani franšizija.
Najpogostejše napake, zaradi katerih v franšiznem sistem pride do težav ali pa zaradih katerih razvoj franšiznega sistema zastane (odpre se le ena ali nekaj franšiznih enot), so naslednje:
- Franšizor precenjuje tržni potencial svojega produkta (izdelka ali storitve), zaradi česar težko prodaja franšizne licence (kar pomeni, da posel ne izpolnjuje pogojev oziroma nima značilnosti posla, primernega za franšizing)
- Franšizinga so se v osnovi lotili kot predvsem kot izhod iz finančne krize. Pomanjkanje denarja je danes najpogosteje največja ovira za širitev podjetij, zlasti manjših – in res je, da franšizni sistem to oviro uspešno zmanjšuje, nikakor pa ne ne sme to biti ključni razlog za odločitev za ta poslovni model.
- Zaradi nerazumevanja pomena dobrega poslovanja vsake posamezne franšizne enote za obstoj celotnega sistema franšizijem niso nudili potrebne pozornosti in podpore.
- Prevelik ali premajhen nadzor nad franšiziji.
- Nedodelan koncept izbora franšizijev, zaradi česar se je v sistemu znašlo preveč šibkih členov.
- Nerealne predstave o tem, da franšizni sistem že sam po sebi prinaša dobiček.
- Najbolj pogosta napaka pa je zagotovo slabo dodelan franšizni model (nedodelan model, določena področja so slabo zastavljena, nedodelani poslovni procesi, pomankljiv operacijski priročnik, ni ustrezne podpore, premalo podpore, ni zadostnega mentorstva in izobraževanja oziroma usposabljanja, slabe franšizne pogodbe itd).
Pomanjkljivosti franšiznega sistema za franšizorja
-
V primeru odpiranja lastnih poslovalnic je ves dobiček vaš, v primeru franšiznega sistema pa se porazdeli med franšizija in franšizorja.
-
Vzpostavitev franšiznega sistema zahteva od franšizorja na začetku določen vložek – tako finančni kot tudi časovni za vzpostavitev in delovanje samega sistema. Vendar je začetno investicijo potrebno ocenjevati glede na dejstvo, da s tem ustvarjate poslovno formulo, ki bo delovala in svoje učinke prinašala dolgoročno. Razviti morate dober »operativni sistem«, ki ga natančno opišete v franšiznem priročniku, tega pa izročite vsakemu novemu franšiziju. Če vztrajate pri njegovi dosledni izvedbi, se problem nadzora hitreje reši. Če se franšiziji dosledno držijo navodil delovanja, je to bolj ali manj enako, kot če sami upravljate celotno franšizo oziroma posel. Ključnega pomena je tudi, da imate učinkovit marketing in odlične prodajalce. Brez tega še tako dobro izdelan koncept zgubi vrednost. Podjetja, ki se širijo prek franšize, morajo na začetku širitve najprej prodati svoj koncept.
-
Eden največji izzivov, s katerim se mora franšizor soočiti že takoj na začetku, je zagotovo izguba popolnega nadzora nad poslovnimi enotami. Popoln nadzor nad poslovalnicami je mogoč le ob stoodstotnem lastništvu. Vsak franšizij ima sam nadzor nad svojo poslovno enoto, ki jo vodi na svoj način, seveda pa pod pogoji, ki ste jih natančno določili v franšizni pogodbi.
-
Franšizing po svoji naravi omogoča zelo hitro širjenje poslovanja, saj ima zelo malo omejitev za rast. Upravljanje rasti pa zahteva tudi veliko mero odgovornosti. Čeprav si večina podjetnikov, ki se odločijo za rast, gotovo želi hitre rasti, ki pa je lahko usodna. Franšizor mora imeti na sedežu podjetja dovolj zaposlenih na področju rasti in podpore rastoče franšizne mreže. Veliko naporov in sredstev je potrebno usmeriti v pomoč franšizojemalcem, da so lahko uspešni. To je ključ do uspešnega franšiznega poslovanja.
-
Ko vse to zagotovite in nadzorujete svojo rast, ste na voljo svojim franšizijem in veliko energije usmerjate v oživljanje svoje mreže, še vedno ostaja izziv, kako reševati nesporazume, ki so v franšiznih mrežah pogosti oziroma skoraj neizbežni. Slednje zahteva dnevno angažiranje franšizorja. Nesporazumom pa se je mogoče v veliki meri izogniti tako, da z vso energijo pomagate franšizijem, da so čim bolj uspešni in jim nudite vso podporo. To lahko zagotovite tudi z dobro zastavljenim in kakovostno organiziranim izobraževanjem in svetovanjem, ki je nepogrešljivo v vseh fazah poslovanja, ne le ob vzpostavljanju poslov. Stalno svetovanje franšizijem lahko zelo pomaga, zlasti v negotovih obdobjih poslovanja.
-
Razmerja med franšizorjem in franšizijem morajo temeljiti na zaupanju, ki pa se lahko med samim poslovanjem, ko prihaja do kakšnih kriznih situacij, hitro spremeni. Franšizij lahko svoje obveznosti do pogodbenih določil glede denarnih obveznosti priredi, lahko pride do utaj in možnosti prikazovanja lažnih podatkov, kar je v poslovni praksi tudi precej pogost pojav.
- Problem je tudi ustvarjanje potencialnega konkurenta, saj se med šolanjem in prenosom celotnega znanja razkrijejo vse poslovne skrivnosti in poslovno znanje franšizorja. To omogoča franšiziju, da po preteku pogodbenega roka ustanovi svoje podjetje, ki lahko postane resen konkurent franšizorju (kar je mogoče že kmalu po začetku, če je pogodba imela določene pomanjkljivosti, kar je precej pogosto v praksi).
Pomanjkljivosti franšiznega sistema za franšizija
-
Franšiziji so kljub pravni samostojnosti podvrženi relativno ostremu nadzoru franšizorja, ki pa je odvisen od vrste franšiznega razmerja. Kot potencialni franšizij se morate vprašati, ali vam lahko takšen nadzor predstavlja probleme, v konkretnem pogovoru s franšizorjem pa je ključno, da natančno opredelite v kakšni obliki poteka ta nadzor.
-
Ker franšizor skrbi za razvoj produkta, njegovo nadgradnjo, spremljanje trendov in novosti, je franšizij na tem področju slabše usposobljen in v primeru prekinitve pogodbe se na trgu znajde sam.
-
Posamezen franšizij lahko na trgu zelo dobro posluje, ima dober promet in ugled, a kljub temu ni odvisen samo od sebe. Je namreč del sistema in v primeru, da se v celotnem sistemu zalomi nekomu drugemu (ki na ta način zamaje zaupanje potrošnikov v blagovno znamko), to vpliva tudi na njega. Gre za neke vrste verižno povezanost, ki je tako močna, kot je močen njen najšibkejši člen. Seveda je to tudi odvisno od vrste posla.
-
Franšizij kot samostojen podjetnik ni lastnik blagovne znamke, ampak jo lahko uporablja le v obdobju trajanja franšizne pogodbe in to pravico po prenehanju pogodbe izgubi. Pogosto je po preteku tudi omejen s konkurenčno klavzulo delovanja v istem segmentu na istem trgu.
-
V določenih primeri franšizorji, ki se ne zavedajo, da je njihov uspeh odvisen prav od vsakega franšizija, franšizijem prepuščajo manj privlačne lokacije oziroma trge ali pa se za franšizni model odločijo kot izhod iz finančne krize podjetja.
- Največja pomanjkljivost franšiznega modela za franšizija pa je slabo pripravljen franšizni model – franšizij pogosto šele po podpisu pogodbe ugotovi, da ne dobiva dogovorjene pomoči oziroma, da je v sistemu preveč lukenj, ki mu onemogočajo uspešno poslovanje.
Večini pomanjkljivosti se da v veliki meri izogniti, če so v predpogodbenih odnosih natančno in ustrezno dogovorjene in nato v franšizni pogodbi opredeljene.
V primeru, da pa se določene težave pokažejo šele tekom trajanja pogodbenega razmerja, pa je prav tako mogoče veliko narediti. Več.
Posvetovanje vam lahko bistveno pripomore:
- da kot obstoječi franšizor ali franšizij odpravite morebitne nesporazume,
- da s pomočjo strokovnjakov ocenite možnosti širitve svojega poslovanja,
- da se ob vstopanju na nove trge posvetujete z lokalnimi strokovnjaki na posameznih področjih,
- da izboljšate dosedanji sistem za boljše rezultate v prihodnosti,
- da iz podobnih primerov v tujini naučite biti pozornejši na šibke ali “nevidne” elemente franšiznega sistema, predvsem v podobnih panogah,
- da se izognete morebitnim ponovnim (pre)pogostim napakam.
Vljudno vas vabimo, da nas kontaktirate na info@franadria.si oziroma na telefonske številke: +386 1 564 23 06 ali +386 41 726 564 (Dušan Žerak) ali izpolnite spodnji obrazec: